Chybie: Szybka kolej coraz bliżej

zdjęcie poglądowe

17 listopada 2021r. do Urzędu Gminy w Chybiu dotarło postanowienie Wojewody Śląskiego o nadaniu rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji tego samego organu z 28 października 2021r. dot. zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę dla Budowy, przebudowy i remontu układu torowego raz z elementami infrastruktury towarzyszącej na odcinku Zabrzeg (bez stacji) – Zebrzydowice (ze stacją) – granica państwa (z Czechami). Inwestycja ma obejmować m.in.:

– przebudowę i budowę układu torowego wraz z odwodnieniem układu torowego,

– przebudowę urządzeń melioracji,

– przebudowę i budowę układu drogowego wraz z odwodnieniem układu drogowego,

–  przebudowę i budowę peronów wraz z odwodnieniem,

– rozbiórkę i budowę wiat na peronach,

– przebudowę, budowę  oraz rozbiórkę obiektów inżynieryjnych,

– budowę architektury dla przejść podziemnych.

Inwestor : PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na realizację robót budowlanych objętych wnioskiem o pozwolenie na budowę pozyskał dofinansowanie ze źródeł Unii Europejskiej pn. CEF – Łącząc Europę. Zgodnie z treścią zasad dotyczących dofinansowania do robót inwestycyjnych  z tego instrumentu finansowego, konieczne jest zakończenie robot budowlanych (inwestycyjnych) w terminie do  dnia 31.12.2026r.

W związku z powyższym poniżej przypominamy w skrócie historię i treść najistotniejszych uzgodnień dot. oddziaływania planowanej inwestycji kolejowej na obszarze gminy Chybie, przede wszystkim na układ drogowy.

Wójt Gminy Chybie Janusz Żydek,  mając na uwadze niekorzystne konsekwencje planowanej modernizacji linii  kolejowej zwłaszcza dla ruchu pieszego i rowerowego w ciągu obecnej ul. Bielskiej przez dłuższy czas zabiegał o zmianę tego stanu.

Starania te i działania przyniosły w końcu oczekiwany, pożądany  przez wszystkich efekt.

28 listopada 2016r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska  w Katowicach  ustalił środowiskowe  uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia  dla tzw. szybkiej kolei. Decyzja jest niezwykle obszerna – posiada 66 stron + 44 strony załączników.

Na s. 63 decyzji można przeczytać m.in. Na wniosek gminy Chybie doprojektowano przejście podziemne. (…)  przejście to połączone jest chodnikami z ciągami pieszymi dotychczasowej drogi. Wejścia do przejścia zapewniają schody oraz pochylnie.

Z kontekstu oraz załączników wynika jednoznacznie, iż chodzi o przejście podziemne dla pieszych wraz ze ścieżką rowerową  w  km. 60.505  linii kolejowej nr 93 o  długości 5,80 m, w ciągu obecnej ul. Bielskiej (po stronie i  na wysokości obecnej nastawni CHYBIE).

            W pozostałym zakresie dotyczącym gminy  Chybie najistotniejsze ustalenia związane z projektem tzw. szybkiej kolei zostały poczynione podczas posiedzenia komisji przejazdowej w dniu 26.05.2011 roku. W tym posiedzeniu brali udział przedstawiciele Inwestora – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., firmy projektowej działającej na zlecenie Inwestora, jak również ówczesna Wójt Gminy Chybie – śp. Elżbieta Dubiańska-Przemyk wraz ze współpracownikami oraz troje radnych.

        Zgodnie z postanowieniami w/w komisji przejazdowej w ramach modernizacji linii:

I) mają zostać zlikwidowane następujące przejazdy w poziomie szyn:

– przejazd w ciągu ul. Jagodowej i Bieniowieckiej, km. linii 59.303 – w zamian za budowę drogi dojazdowej wzdłuż linii PKP 93 od ul. Jagodowej do Objazdowej

– przejazd w ciągu drogi powiatowej ul. Bielskiej, km. linii 60.447 w zamian za budowę wiaduktu drogowego w km 60.800 ( przy dworcu PKP ) wraz z drogami dojazdowymi.

   Drogi dojazdowe do wiaduktu – wlot/wylot z ul. Bielskiej w ul. Towarową (obok baru) terenem PKP w kierunku planowanego wiaduktu, zjazd drogą po gruntach prywatnych pomiędzy ZPM „Łukosz” a sklepem „Biedronka”, połączenie drogi z wiaduktu, wyjazdu z Biedronki z ul. Bielską funkcjonalnym rondem przy SP 1 przy ul. Bielskiej.

Pozostałe przejazdy w poziomie szyn pozostają.

II) Obiekty inżynieryjne – kładki oraz tunel pod dudnią:

– kładka nad peronami, km. linii 60.918, do likwidacji a w zamian tunel dla pieszychścieżka rowerowa wraz z chodnikiem łączącym ciągi w ul. Dworcowej i Towarowej ( nowa droga dojazdowa na wiadukt) wraz z wyjściami na peron;

– kładka w km. linii 61.470 (Pileckiego, Kopernika) do likwidacji, zamiennie nowa kładka lub tunel dla pieszych – z uwagi na zmianę parametrów międzytorza (obecnie wiemy, że projektowane jest przejście podziemne dla pieszych,

– podjazd pod dudnią – do przebudowy celem umożliwienia przejazdu samochodami osobowymi w niezależnych kierunkach.

źródło: Gmina Chybie

Exit mobile version