Jak korzystać z numeru alarmowego 112

112 to numer alarmowy, bezpłatny i dostępny na terenie całej Unii Europejskiej zarówno dla telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych. Numer alarmowy 112 można wybrać w telefonie nieposiadającym karty SIM, a połączenia odbierane są w Centrach Powiadamiania Ratunkowego przez operatorów. Wczoraj obchodziliśmy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112, a dziś przypominamy o najważniejszych zasadach korzystania z niego.

Numer alarmowy 112 został wprowadzony uchwałą Rady Europy z dnia 29 lipca 1991 roku i usankcjonowany  Dyrektywą 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników (dyrektywa o usłudze powszechnej). W wielu krajach, także w Polsce 112 nie zastępuje dotychczasowych krajowych numerów alarmowych, ale  działa obok nich. Jedynie Dania, Finlandia, Holandia, Portugalia, Szwecja, Malta i Rumunia wybrały 112 jako główny krajowy numer alarmowy. 112 stosuje się również w niektórych krajach spoza UE, takich jak Szwajcaria, Kuwejt, Zimbabwe i RPA.

Wszystkie telefony komórkowe na całym świecie po wybraniu 112 rozpoczną połączenie z numerem alarmowym obowiązującym w danym kraju. W Polsce po wybraniu numeru alarmowego 911 (stosowanego np. w USA, Kanadzie, Ekwadorze, Urugwaju, Wenezueli) połączenie skierowane zostanie do najbliższego Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Na Śląsku od listopada ubiegłego roku dzwoniąc na numer 997 dodzwonimy się do operatora centrum, tego samego, które obsługuje numer 112.

PAMIĘTAJ!

Na numer alarmowy 112 DZWOŃ tylko w nagłych, wymagających interwencji służb ratowniczych sytuacjach, takich jak:

Dzwoniąc na numer alarmowy 112 BEZ POTRZEBY i uzasadnienia, BLOKUJESZ linię alarmową osobie, która właśnie w tej chwili może potrzebować natychmiastowej pomocy, a nie może połączyć się z operatorem numerów alarmowych w CPR.

Zastanów się – TY też możesz kiedyś potrzebować pomocy!

źródło: KMP Żory

Exit mobile version