W dobie nowoczesnych technologii i nieprzerwanego dostępu do Internetu szerzenie nienawiści i nietolerancji jest łatwiejsze niż kiedykolwiek. Chociaż hejt głośno się potępia, to w dalszym ciągu ma on negatywny wpływ na użytkowników mediów społecznościowych, a w szczególności na ludzi młodych. W związku z tym uczniowie Szkoły Organizacji i Zarządzania w Cieszynie postanowili zabrać głos na temat tego aktualnego problemu i zorganizowali kampanię społeczną, przyłączając się jednocześnie do różnego rodzaju akcji przeciw przemocy w Internecie organizowanych w naszym kraju. Warto dodać, że kampania prowadzona jest również w ramach międzynarodowego projektu „Strażnicy Europy” z programu Erasmus+ wraz z krajami z Grecji, Hiszpanii, Włoch i Portugalii oraz na platformie projektu „Zwolnieni z Teorii”.
Celem kampanii „Who is weak – Kto jest słaby?” jest uświadomienie młodzieży, że hejt był, jest i będzie, a my nie chcemy być bezradni i osamotnieni. Słabość wobec mowy nienawiści jest „pożywką” dla wszystkich hejterów, którzy, często anonimowo, obrażają i szykanują. Hejt rani, ale pora „zdjąć te rany” – to główne przesłanie filmiku promującego kampanię, który można oglądać na Youtubie. Aby nie eskalować hejtu i nie dać się zranić, młodzież zachęca do ignorowania hejtów, czyli kolokwialnie mówiąc do „olewania ich”. W ramach kampanii zaplanowano i przeprowadzono warsztaty dla uczniów, happeningi, spotkania z ekspertami, dyskusje na forum. Organizatorzy kampanii mają nadzieję, że odpowiedzią na pytanie „Kto jest słaby?” będą słowa „NIE TY”!
Głównym beneficjentem akcji jest młodzież, która swój wolny czas spędza w mediach społecznościowych, śledzi w nich życie innych ludzi i korzysta z Internetu w różnych momentach dnia. Niestety sama coraz częściej spotyka się w Internecie z mową nienawiści i doświadcza hejtu. Większość młodych ludzi nie radzi sobie z emocjami, które wywołane są przez negatywne komentarze oraz boi się mówić o swoich problemach głośno. Często fala hejtu rozlewa się poprzez fikcyjne konta, a młodzi ludzie nie wiedzą, jak na nią zareagować i jak radzić sobie z problemem.
Kampania ma więc za zadanie wpłynąć na postawy młodych użytkowników Internetu, uodpornić ich na mowę nienawiści i obrażania. Sprawić, że chociaż część młodzieży nie będzie przejmować się złośliwymi komentarzami. Organizatorzy chcą pokazać, że problem tkwi w hejterach i że poprzez wycofanie i strach tak naprawdę dajemy tym często anonimowym osobom ,„pożywkę” do dalszych działań. Im bardziej cierpimy, tym bardziej ich nakręcamy. Dlatego poprzez kampanię chcemy zaproponować ofiarom przemocy „olewanie” hejtu w zamian za „dołowanie” się nim.
PLANOWANE AKCJE W RAMACH KAMPANII SPOŁECZNEJ „WHO IS WEAK – KTO JEST SŁABY”
- Promocja filmiku upowszechniającego kampanię społeczną na portalu Youtube;
- Prowadzanie profilu FB projektu;
- Prowadzenie kampanii na Instagramie;
- Prowadzenie strony internetowej projektu www.whoisweak.com;
- Organizacja warsztatów „Who is weak – Kto jest słaby?” dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i szkół średnich – zasięg lokalny (dotarliśmy już do 400 osób (8 szkół) podczas warsztatów zorganizowanych w naszej szkole);
- Promowanie kampanii społecznej poprzez autorski utwór muzyczny „Who is weak”;
- Prezentacja kampanii społecznej podczas Dni Kształcenia Zawodowego;
- Akcja plakatowa na terenie powiatu cieszyńskiego oraz w szkołach;
- „Ambasadorzy kampanii społecznej” – akcja międzyszkolna
- Prezentacja kampanii podczas spotkania projektowego w Grecji 6 maja 2019 – zasięg międzynarodowy;
- Organizacja Międzynarodowego Festiwalu Kampanii Społecznych w Cieszynie –
3 października 2019 roku wraz ze szkołami partnerskimi, skierowanego do społeczności lokalnej, głównie dla szkół z powiatu cieszyńskiego.
Kampania społeczna została objęta patronatem honorowym Burmistrza Miasta Cieszyna Gabrieli Staszkiewisz, Starosty Cieszyńskiego Mieczysława Szczurka, Partnerami projektu zostali Cieszyński Ośrodek Kultury – Dom Narodowy oraz Fundacja Lokalsi.
Patronat medialny: Gazeta Codzienna, Tramwaj Cieszyński, Głos Ziemi cieszyńskiej
Wszystkie informacje na temat kampanii społecznej dostępne są na stronie internetowej projektu www.whoisweak.com, profilu FB „Who is weak – kampania społeczna” oraz Instagramie.
Pozdrawiamy
Zespół Kampanii Społecznej “WHO IS WEAK- Kto jest słaby?”
mat. prasowe