Z wielką radością otwierano w 1888 r. kolejny odcinek linii Kolei Miast Śląskich i Galicyjskich, obejmujący stację w Cieszynie. Całość tego żelaznego traktu rozpoczynała się w miejscowości Kojetín a kończyła w Kalwarii Zebrzydowskiej. Historia tej linii odzwierciedlała następnie dzieje pogranicza, a w ostatnich latach transformację ustrojową. Przez wszystkim te czasy na szczęście nie wymarli ludzie wierzący w przyszłość transportu kolejowego, i to im przede wszystkim chcielibyśmy dedykować dzień 27 kwietnia 2018 r., jako swego rodzaju nowy początek funkcjonowania dobrze zorganizowanej przestrzeni miejskiej, służącej transportowi publicznemu. Nie byłoby tego wszystkiego, gdyby nie zaangażowanie wielu osób. Trudno je w komplecie wymienić, ale warto podziękować chociaż symbolicznie tym, którzy w 2013 r. podjęli starania o przejęcie przez Miasto Cieszyn z rąk PKP dworca kolejowego.
Dziękuję ówczesnym władzom miasta i parlamentarzystom, którzy mocno się w to zaangażowali. Po przeprowadzonym w 2014 r. konkursie na opracowanie urbanistyczno-architektonicznej koncepcji zintegrowanego węzła przesiadkowego, w listopadzie 2014 r. podpisana została umowa z firmą Archex S.C. na opracowanie dokumentacji projektowej. Te prace nie trwały krótko, bo też wymagały wielu uzgodnień z PKP i nowym właścicielem sprzedanego w 2012 r., terenu po byłym cieszyńskim PKS-ie. Jeszcze dłużej niestety, bo do 26.09.2016 r., musieliśmy czekać na podpisanie umowy o dofinansowaniu projektu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014 – 2020. Na szczęście opłacało się, bo bez wsparcia nas kwotą bliską 10,5 miliona złotych trudno byłoby miastu zrealizować tak drogą inwestycję. Potem już szybko nastąpił proces wyboru wykonawcy, któremu 14 grudnia 2016 r. oddaliśmy plac budowy. Konsorcjum firm INSTAL Cymorek Sp. j. z Pierścca oraz ZOWADA s.r.o z Jabłonkowa okazało się niezwykle sprawne w działaniu. Słusznie więc wykonawcom naszego dworca, jak również inspektorowi nadzoru Andrzejowi Boczkowskiemu i kierownikowi budowy Otonowi Kisiale należą się słowa serdecznego podziękowania, które obejmują również Starostę Powiatu Cieszyńskiego Janusza Króla i współpracowników, za pomoc i zaangażowanie w całe przedsięwzięcie.
Swoją wdzięczność kieruję też pod adresem moich zastępców Bogdana Ścibuta, a następnie Aleksandra Cierniaka. Ich determinacja i umiejętności komunikacyjne sprawiły, że zdecydowaną większość problemów udawało się zakończyć sukcesem. Jednym z nich jest porozumienie z inwestorem wznoszącym w sąsiedztwie dworca galerię, co dało nam nie tylko możliwość wybudowania adekwatnego do potrzeb placu z zatokami autobusowymi i odpowiedniej wielkości ronda, ale również dzięki wsparciu finansowemu tegoż inwestora pozwoliło nam na zupełne zmodernizowanie odcinka ul. Hajduka we wschodniej jej części. Słowa podziękowania kieruję też pod adresem naczelnika Arkadiusza Skowrońskiego i pracowników Wydziału Strategii i Rozwoju Miasta. Pan Naczelnik, koordynując wraz z Zastępcą Burmistrza Miasta całością projektu, szczególnie troszczył się o stronę formalno-prawną, co było tym poważniejszym wyzwaniem, że organizacja dworca kolejowo-autobusowego jest wydarzeniem dla samorządu terytorialnego jednorazowym, zwykle zajmują się tym inne instytucje.
Ogromnym zaangażowaniem wykazali się pracownicy Wydziału Zamówień Publicznych, Inwestycji i Funduszy Zewnętrznych. To przede wszystkim na barkach naczelnika Arkadiusza Smoczyńskiego i jego współpracowników spoczywało koordynowanie ze strony służb miejskich prac budowlanych, przetargowych oraz finansowych w kontekście kosztów inwestycji i udziału środków zewnętrznych. Nie może zabraknąć słów wdzięczności pod adresem pracowników Miejskiego Zarządu Dróg na czele z dyrektorem Wiesławem Sosinem. Inwestycja bowiem w dużej części dotyczyła prac drogowych. Dziękuję Wydziałowi Gospodarki Nieruchomościami za to, że sprawnie realizował niezbędne zadania w tym zakresie. Z kolei dzięki pomocy Zakładu Budynków Miejskich mogliśmy z dużym taktem rozwiązać problem mieszkań zastępczych dla osób wcześniej korzystających z lokali w budynkach PKP. Sprawnie udało nam się pomóc przedsiębiorcy, który przy ul. Hajduka prowadził swoją niemałą firmę. Nie zabrakło także wsparcia Zakładu Gospodarki Komunalnej, czy to przy pracach związanych z uzupełnianiem sieci kanalizacyjnej, czy też aktualnie przy przejmowaniu węzła w zarządzanie. Wsparcie m.in. w zakresie projektowania i wizualizacji systemu informacji okazał również Zamek Cieszyn i kierownik Biura Promocji, Informacji i Turystyki.
Szanowni Państwo, w imieniu nas wszystkich dziękuję wymienionym i niewymienionym osobom, które w jakikolwiek sposób przyczyniły się do powstania Dworca Cieszyn. To ważne miejsce, które będzie nie tylko służyło podróżnym już dzisiaj, ale na pewno przyczyni się do rozwoju połączeń kolejowych z Cieszyna. Będzie też impulsem do systematycznych zmian otaczającej przestrzeni, która stanie nowym społecznie, gospodarczo, usługowo i handlowo potencjałem naszego pięknego miasta.
Barbara Stelmach-Kubaszczyk / Urząd Miejski w Cieszynie
Treść artykułu, który opublikowany został w numerze 8 Wiadomości Ratuszowych z 20 kwietnia 2018r.